زندگینامه استاد ساربان
درباره وبلاگ


این وبسایت در تاریخ 17/3/1387 تاسیس شده است. موضوعات این وبلاگ عبارتند از تاريخ افغانستان.ورزش افغانستان جغرافياي افغانستان.آب وهواي افغانستان.توضیح کامل درباره ی قوم های افغانستان. آثارباستاني افغانستان اقتصاد افغانستان.عكس هاي از افغانستان وديگرمناطق آن دانلود جديدترين آهنگ هاي افغاني وغيره........



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 33
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 42
بازدید ماه : 283
بازدید کل : 19466
تعداد مطالب : 180
تعداد نظرات : 27159
تعداد آنلاین : 4

.::: وبسایت تخصصي افغانستان:::.
موضوعات این وبسایت تاریخ.قرهنگ.جغرافیا.اقوام افغانستان وتمام مسائل مربوط به افغانستان هست.
19 ارديبهشت 1389برچسب:, :: 18:56 :: نويسنده : مصطفی سعیدی

زندگینامه استاد ساربان

كاروان موسيقي افغاني در سفر و حضرش سارباني دارد سخت مقبول خاطراهل قافله و شايسته پذيرش در جامعه افغاني.
او كه ز نخستين آواز خوانان آماتور بود در افغانستان آواز گيرا و استعداد عجيبي در موسيقي داشت. زندگي پر مشقت و دراماتيك را گذراند اما چون جوهر هنر همراهش بود از ماندگاران شد.
مردي كه طنين شيرين آهسته برو اش تا هنوز در خوش آيندترين لحظات زندگي اكثر افغاني ها تكرا ميگردد و بي شك كه اين طرز طراز و ممتازي وي از بهترين آهنگهايش است ; سالهاست در قلمرو ذهن و ذوق مردم جاي خوبي برايش بدست آورده است.
روانشاد عبدالرحيم ساربان " محمودي" در سال 1308 شمسي در كانون خانواده پير محمد مشهور به آكه پيروي قندهار چشم به جهان گشود . اين خانواده در گذر سردار خان كابل زندگي ميكردند و از خانواده هاي نامي بود . ساربان تعليمات ابتدايي را نزد قاري عبدالله و متوسطه را دردبيرستان ميخانيكي كابل به پايان رسانيد . زماني هم با پدرش به تجارت برنج مشغول شد اما زود پا در اقليم افسانه اي هنر گذاشت و اين سال 1331 شمسي بود كه نخستين كارهاي هنريش را تحت نظر" افندي "و همكاري "وزير محمد نكهت" آغاز كرد و تقريبا به تياتر و موسيقي علاقه گرفت كه اين هر دو هنر با هم پيوند هايي هم دارند و ساربان درست در تلاقي اين پيوند ها قرار گرفت روي صحنه تياتر درخشيد اما زود دريافت كه در عرصه موسيقي جولان بيشتر مي تواند كرد . از قرار معلوم نخستين آهنگ اين آواز خوان پر آوازه چنين بوده است:
تابكي مه لقا در بدرم ميكني
از غمت اي دلربا خون جگرم ميكني
اين هنرمند توانا با پرتو استعداد و آوازش زود درخشيد و خوب درخشيد . تعداد زيادي از آهنگهايش را سرشناسترين  آهنگ سازان آنوقت مانند "استاد ننگيالي"" استاد سرمست""استاد ني نواز"و سايرين مينواختند.
اما زندگي اين هنرمند روزهاي سياهي هم داشت و در سال 1364 بود كه بيماري فلج سراغ اين هنرمند توانا رفت و آهسته آهسته او را از پا انداخت . تلخيهاي روزگار از فعاليتهاي هنري ساربان كاست درد غربت و غم مهاجرت چنگي ديگر بر گلوي روح احساس اين هنرمند زد ودر سال 1368 بود كه از شهر عزيزش "كابل" به پيشاور عزيمت كرده بود . شايد بعد از اين ديگر از گلوي او بر نخاست و چشمه خروشان هنرش خشكيدن گرفت تا بالاخره ساعت 4 هفتم مهر 1373 چشم از جهان بست

منبع:f16ana.blogfa.com


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب